Педагогічний тренінг
Формування комунікативних
навичок педагогів
Мета:
введення учасників у ситуацію комунікативного тренінгу, створення почуття
єдності, атмосфери відкритості й довіри в групі. Створення умов швидкого та
щирого знайомства учасників, ознайомлення з принципами роботи, засвоєння
ігрового стилю спілкування.
Зміст
1. Вправа
«Самопрезинтація - ініціали» (8 хв.)
Учасникам пропонується
назвати своє призвіще, ім'я та по батькові, а потім – свої позитивні якості, що
починаються з літер власних ініціалів. Наприклад, Федорова Тетяна Іванівна –
феєрична, терпляча, ініціативна. Усі учасники представляються по колу. І
розказують про те що вони очікують від тренінгу
2. Обговорення принципів роботи в групі: (5 хв.)
• принцип
«Тут і зараз»;
• принцип
персоніфікації висловів;
• принцип
активності;
• принцип
довірливого спілкування:
• принцип
конфіденційності:
• принцип
зворотного зв'язку;
• принцип
«Стоп».
3.
Вправа «Ґвалт» (10 хв.)
Один із членів групи
виходить за двері. Група, використовуючи загальновідомі прислів'я, приказки,
афоризми, обирає фразу для вправи. Обрана фраза розподіляється між членами
групи по одному слову на особу. Коли учасник повертається у кімнату, то група
проголошує обрану фразу так: кожен з учасників групи проговорює лише своє
слово; усі учасники говорять одночасно, скандуючи хором. Необхідно зрозуміти,
яку фразу промовляє група. Вправа виконується кожним учасником по черзі.
Ця вправа корисна для
осіб, які обрали професії, пов'язані з міжособистісною взаємодією,
взаємосприйняттям, взаєморозумінням, умінням орієнтуватися в обставинах,
подібних до змодельованої, тобто педагогів.
4.
Вправа «Пологовий
будинок» (7 хв.)
Група поділяється на
пари (породілля та відвідувач). Кожній «породіллі» видається картка з описом
новонародженого, але описувати дитину вона може лише жестами та мімікою. В свою
чергу «відвідувачі» повинні зрозуміти хто народився.
Отже, перебуваючи в ситуації обмежених можливостей
спілкування, пари мають домовитися за три хвилини.
Обговорення будується навколо питання про те, що сприяє,
що заважає успішному спілкуванню.
5.
Вправа «Хазяїн,
будинок, ураган» знаття емоційного напруження (5 хв.)
Психолог об’єднує учасників у трійки так, щоб члени пари ставали обличчям одне
до одного і, тримаючи руки над головою, утворювали «дах» будинку. Третій
учасник стає в середині будинку під «дахом»: він буде «хазяїном».
Учасники уважно слухають команди тренера:
ü За командою «будинок» двійки, які утворюють «дах», мають
знайти собі інших «хазяїв», які в цей час нерухомо залишаються на своїх місцях;
ü За командою «хазяїн» на місці залишаються «будинки», а
«хазяїни» мають знайти собі нові «будинки»;
ü За командою «ураган» кожен член трійки має знайти собі
нових партнерів.
Обговорення вправи.
6. Вправа «Орнамент» (5 хв.)
Учасники об'єднуються в пари, сідають спинами один до
одного. Кожний отримує по 12 сірників. Перший викладає із сірників складний орнамент.
Другий цього орнаменту не бачить. Перший учасник за допомогою інструкцій дає
вказівки другому, як той має викладати сірники, щоб у нього вийшов аналогічний
орнамент.
При обговоренні концентрується увага на тому, як важливо
в педагогічній діяльності вміти чітко давати інструкцію, уточнювати,
узгоджувати спільні дії, а також враховувати різний рівень сприйняття усної
інструкції учнями.
7. Підбиття підсумків
Кожен коротко висловлює своє враження від зустрічі за такою схемою:
• Чого очікував?
• Що
відбулося насправді?
• Власний
стан до зустрічі (за 10-бальною шкалою).
• Власний стан після
заняття (за 10-бальною шкалою)
• Бажання
зустрітися наступного разу (за 10-бальною шкалою).
Принципи
роботи в групі
• принцип
«Тут і зараз»;
• принцип
персоніфікації висловів;
• принцип
активності;
• принцип
довірливого спілкування:
• принцип
конфіденційності:
• принцип
зворотного зв'язку;
• принцип
«Стоп».
|